“As time goes on, I get more and more convinced that the right method in investment is to put fairly large sums into enterprises which one thinks one knows something about and in the management of which one thoroughly believes.” - John Maynard Keynes, 1934
Em resposta a um leitor cético, o escritor de ficção científica Isaac Asimov metodicamente expande sobre um conceito que cunha de “relatividade do erro”: algumas ideias estão erradas, mas são “direcionalmente certas”; outras são versões - ainda que imperfeitas - mais próximas da verdade do que aquelas que as precederam; e ainda há aquelas ideias que - recorrendo ao conhecido aforismo do físico austríaco Wolfgang Pauli - são “nem sequer erradas”.
O conhecimento avança por meandros - uma revolução de ideias que se ancora nas anteriores, seja de forma construtiva ou destrutiva. É assim que a ciência refina suas teorias, tornando-as progressivamente menos erradas e incompletas.
“Having exact answers, and having absolute rights and wrongs, minimizes the necessity of thinking, and that pleases both students and teachers. For that reason, students and teachers alike prefer short-answer tests to essay tests; multiple-choice over blank short-answer tests; and true-false tests over multiple-choice.
(…)
In short, my English Lit friend, living in a mental world of absolute rights and wrongs, may be imagining that because all theories are wrong, the earth may be thought spherical now, but cubical next century, and a hollow icosahedron the next, and a doughnut shape the one after.
What actually happens is that once scientists get hold of a good concept they gradually refine and extend it with greater and greater subtlety as their instruments of measurement improve. Theories are not so much wrong as incomplete.
This can be pointed out in many cases other than just the shape of the earth. Even when a new theory seems to represent a revolution, it usually arises out of small refinements. If something more than a small refinement were needed, then the old theory would never have endured.”
O blog Cremieux Recueil alerta sobre a comum e apressada prática humana de atribuir significado categórico e imediato a quebras estruturais em séries temporais, negligenciando a (alta) probabilidade de que tais mudanças sejam espúrias e meramente fruto de alterações metodológicas. Recorda o comentário de Einstein a Max Born em carta de 1952: “It is really strange that human beings are normally deaf to the strongest arguments while they are always inclined to overestimate measuring accuracies.”
“Miraculous and abysmal trends are few and far between. The default assumption ought to be this: when something looks too good to be true, it is, and what we’re really seeing is an artefactual change, or perhaps as poor accounting of some data. When the world shocks us—as in the case of Cuba’s “exceptional” healthcare system—it is more likely because we’re being presented with something unreal than that we’re seeing something truly awe-inspiring.”
Primeira de uma série de doze entrevistas com o filósofo autodidata Eric Hoffer. Durante décadas, Hoffer trabalhou como estivador e migrante agrícola, lendo avidamente nas horas vagas. Assim, publicou seu primeiro livro (The True Believer: Thoughts on the Nature of Mass Movements) aos 49 anos, em 1951.
Neste episódio inaugural são apresentadas as ideias do seu livro The Ordeal of Change, sobre a psicologia dos movimentos de massa que, caracteristicamente, nascem em épocas de transformações civilizatórias. Hoffer descreve a alienação social profunda vivida pela parcela da população “esquecida” pelas mudanças em curso, que desperta uma necessidade latente de fé e orgulho - impulsos que frequentemente culminam no fanatismo típico das grandes agitações coletivas.
“When people are forced to remake their lives overnight, they risk losing the sources of self‑confidence and self‑respect. If they cannot win those things by action—by proving themselves—they grasp for substitutes; and the most ready substitute is faith: faith in a leader, a party, a nation, a race. From that faith come the passions that make mass movements.
(…)
Imagine a people who have lived for centuries in one pattern and are suddenly wrenched into another. They cannot adjust quickly. For most of human history change was rare and slow; now it is swift and continual. Technological progress turns peasants into factory hands overnight. A farmer from a stone‑age village is thrust into the twentieth century—it is almost an act of violence.
Such people lack the poise that comes from achieving things by their own effort. Denied that, they seize on borrowed pride—nationalism, racialism, ideological certainty. Pride, you see, is another substitute for genuine self‑respect.”
Uma reconstrução da carreira do economista John Maynard Keynes à frente do Endowment de Cambridge. O grande mérito desse trabalho é o aprofundamento detalhado de uma transição amplamente conhecida: após um ínicio decepcionante nos anos 1920 como investidor top-down focado em market timing, Keynes migra para uma abordagem bottom-up, ancorada na compreensão individualizada do valor intrínseco das empresas em que investe, melhorando substancialmente seus resultados.
Nestas duas resenhas (abaixo) do livro The Party’s Interests Come First, biografia de Xi Zhongxun - pai do atual líder chinês Xi Jinping - emergem retratos complementares de um revolucionário que ascendeu habilmente à elite do Partido Comunista Chinês. Zhongxun acabaria perseguido e exilado em 1962 por endossar um livro aparentemente inofensivo, enquanto sua família, até então integrante da “aristocracia” comunista, passava à condição de pária social.
No artigo da China Books Review, o autor do livro Joseph Torigian recorre a diários, depoimentos de companheiros de cela e bastidores para mostrar como o colapso paterno incutiu em Xi Jinping a lição de suportar humilhações em silêncio e pôr a sobrevivência do Partido acima de tudo. Enquanto neste artigo de Jonathon P. Sine, o mesmo drama é demonstrado pela ótica de uma máquina concebida para moldar líderes através do sofrimento, revelando como, em um sistema leninista, todo ator oscila entre vítima e algoz.
“Yet, as Torigian warns, there is no determinism in this process of forging. There is no guarantee that those who “suffer for a cause” emerge more committed. Just as easily, they may come out disillusioned, embittered, or broken. Zhongxun’s own children illustrate this variance: one committed suicide, one became a rule-of-law advocate, several chased money and pleasure, and one pursued power. Xi Jinping may have internalized his father’s legacy—may even have “inherited the red genes”—but the real cliffhanger is whether the next generations can or will.
(…) This remains a central quandary for the Communist Party today: how to cultivate loyalty through struggle in an era defined not by war or revolution, but by peace and development, and how to do so without alienating the very people it seeks to inspire. In China today one frequently encounters the slogan 永远跟党走—“Forever walk with the Party.” But one finds it hard to imagine that China’s increasingly urbane, educated, and independently-minded elite dream of goose-stepping into eternity.
One wonders if Xi Jinping sees the germ of individualism spreading, as his father once did, threatening to devour the party whole. In 2017, a new slogan was popularized: 幸福都是奋斗出来的—“All happiness comes from struggle.” But what kind of meaningful struggle do today’s rising cadres face? What crucible of hardship might shape them into passionately devoted party members, as it once did their leader? And to what lengths might Xi be willing to go to find out?”
Palestra de 1959 do físico e futuro Nobel, Richard Feynman. Intitulada de Plenty of Room at the Bottom, antecipa que a inovação caminharia rumo à miniaturização e eventualmente até à manipulação direta dos átomos. Descrevendo um futuro onde os primitivos de silício dos computadores teriam dimensões comparáveis às de uma dezena de átomos, Feynman, com sua clareza característica, antecipa alguns dos princípios da consagrada Lei de Moore.
“(…) Because of its large size, there is finite time required to get the information from one place to another. The information cannot go any faster than the speed of light—so, ultimately, when our computers get faster and faster and more and more elaborate, we will have to make them smaller and smaller.
But there is plenty of room to make them smaller. There is nothing that I can see in the physical laws that says the computer elements cannot be made enormously smaller than they are now. In fact, there may be certain advantages.”
“Outcome Orientation”: uma proposta para lidar com a sobrecarga de informação. Em vez de advogar pela adoção de “dietas informacionais”, o texto sugere a formulação de um objetivo claro ex-ante, permitindo que o indivíduo se engaje de forma consciente mesmo em ambientes com elevado ruído informacional.